V garáži si dajte pozor na toxický oxid uhoľnatý



Nikdy neštartujte auto alebo motorku len tak v uzavretej garáži. Mohli by ste sa dostať do čiernej kroniky.

Na zimnom štadióne v Čani sa priotrávili hokejisti aj rozhodcovia, všetci boli malátni a bolela ich hlava. Pri úniku nebezpečného oxidu uhoľnatého vo VSŽ Košiciach zomrelo v roku 1995 11 ľudí. Mladý muž odpratával sneh zo svojho auta, jeho žena si zapla motor, aby si mohla zakúriť – zomrela aj ona, aj dieťa. Takéto nešťastné správy sa so železnou pravidelnosťou objavujú v novinách.



Ľudia by si na oxid uhoľnatý, zvaný tichý zabijak, mali dávať veľký pozor. V USA pri veľkých hurikánoch zomierajú desiatky ľudí – avšak, nie tak, žeby sa utopili, alebo na nich spadol dom, veľká časť z nich sa otrávi týmto plynom pri výpadku elektriny, keď si „kúria v garáži autom“. Niet horšieho nápadu. Oxid uhoľnatý je plyn, ktorý zabil najviac ľudí v histórii. Hasiči sa naňho musia často a osobitne pripravovať.

Prípady, kedy dôjde k otrave v garáži sa stávajú aj u nás. Často za to môže práca na aute alebo na motorke, keď vodič skúša motor v uzavretom priestore. Keďže tento plyn necítime, ani nás nedráždi, môže byť už neskoro. Určite vybehnite na čerstvý vzduch, keď vás začne bolieť hlava, máte závrať, hučí vám v ušiach, búši vám srdce, alebo je vám iným spôsobom nevoľno.

Jedovatý oxid uhoľnatý vzniká najmä pri nedokonalom spaľovaní uhlíku. V ľudskom tele sa oxid uhoľnatý veľmi pevne viaže na hemoglobín a krv rýchlo stráca schopnosť prenášať kyslík – človek sa zadusí.Normálne sa tento oxid vyskytuje aj v prírode (vo väčšom množstve pri požiaroch), a rýchlo sa mení na oxid uhličitý.

oxid_uholnaty

To, že pri nedokonalom spaľovaní sa okolie stáva jedovatým, vedel už Aristoteles. Smrť v kúpeli s pálením uhlím bol dokonca jeden zo spôsobov trestania zločincov v Grécku. A staroveký lekár Galén už špekuloval nad tým, že pri horení musí dochádzať k zmene zloženia vzduchu.

V dnešnej dobe ho môžu produkovať hlavne staré lampy, kachle, naftové či priemyselné ohrievače. Platí, že novšie prístroje by mali byť bezpečnejšie a spĺňať náročnejšie bezpečnostné normy – no je dobré sa o tom vždy uistiť. V každom prípade by sme mali mať všetko, kde niečo horí, v poriadku, dobre utesnené, nepoškodené, garáž by mala byť nejak vetraná a nemalo by v nej byť „nafajčené“.

Môžete nechať správu, alebo odkaz zo svojej stránky.

Máte iný názor, chcete komentovať?



Warning: Undefined variable $user_ID in /data/8/7/87794cb1-3ee2-4bff-b08c-421b4c1c9c09/motorkarka.sk/web/wp-content/themes/Desen/comments.php on line 60


Warning: Undefined variable $return in /data/8/7/87794cb1-3ee2-4bff-b08c-421b4c1c9c09/motorkarka.sk/web/wp-content/themes/Desen/lib/features.php on line 11